ASSALAMUALAIKUM, AHLAN WASAHLAN SELAMAT DATANG ke blog syananapurple.blogspot..jgn tngok2 je.semoga blog ini dapat memberi manfaat kepada semua..sehehe XD

Isnin, 5 Disember 2011

JOM BELAJAR BAHASA KOREA.......BASIC

annyeong haseyo.....hrp kowng dpt prktikkannya yeah... :D

( Annyeong Haseyo ) - Hello / Apa khabar

( joesonghamnida) - Minta maaf ( formal )
( mian haeyo ) - minta maaf ( informal )

( jeon ) - saya ( formal )
( na ) - saya ( informal ) -aku

( dang shin ) - kamu ( formal)
( neo ) - kamu (informal)
( mannaseo bangabseumnida ) - nice to meet you ( formal )
(mannaseo bangawoyo ) - nice to meet you (formal)

( ne ) - ya
( aniyo ) - tidak

( je-ireumun ____ imnida ) -nama saya___(formal )

( je-nai ) -umur saya ( formal )


Formal - digunakan utk berckap dgn org yg lebih tua , senior ataupun org yg bru kita jumpa.menunjukkan rasa hormat

Informal- digunkan utk berckap dgn org yg lebih rpat ,junior ,kawan baik ,turut digunakan oleh anak - ibu , anak-bapa yg rapat .

SELAMAT MENCUBA.. xXD

Ahad, 4 Disember 2011

JOM BELAJAR BAHASA KOREA.......KELUARGA

Anyeonseyo,
fkir punya fkir..psal korea jgk yg mnjdi plihan..haha..Sekarang ni kn bahasa korean dah jadi trend di pelusuk negara, termasuk malaysia. So bagi yg belum smpat untuk Belajar Bahasa Korea , so aku share bahasa korean di post ini ok..aq pon bru blja je bhsa korea nih...hehe..kita blja yg asas dlu ok!!!


할아버지 ( harabeoji) - Datuk

할머니 ( halmeoni ) - Nenek

아빠(appa) / 아버지 ( a beoji) - ayah

엄마 ( eomma ) / 어머니 ( omoni ) - ibu / mak

형 ( Hyung ) - abang / digunakan untuk lelaki memanggil abang

오빠(oppa ) - abang / digunakan untuk perempuan memnggil abang

언니 ( unnie ) - kakak / digunakan untuk perempuan memnggil kakak

누나 ( nuna ) -kakak / digunakan untuk lelaki memnggil kakak

동생 ( dong saeng ) - adik

아저씨 ( ajoeshi ) -pak cik

이모 ( imo) - makcik



SELAMAT MENCUBA :D

Sabtu, 3 Disember 2011

BICARA HATI..

kowng msti bosan kn...trmsuk la aq yg x thu nk btpa,jenuh fkir entry yg nk d updte..haha...
oke...kowng trik nfas n then hmbus...hehe...aq ad crita lwk yg nk d kngsi dgn kowng ni ..bole la untk mnghilngkn rsa bsn sikit kot.

BIJIRIN
Udin disiapkan sarapan pagi bijirin dengan susu oleh ibunya. Udin yang mempunyai aquarium, berjalan ke arah aquarium dengan segenggam bijirin di tangan, berniat memberikan bijirin tersebut untuk makanan ikan-ikan di dalam aquarium. Tepat ketika Udin nak berikan bijirin, ibunya masuk ke ruang makan.

Si ibu: "Udin, jangan kamu berikan bijirin itu kepada ikan. Nanti ikan semuanya akan mati".

Dengan wajah pucat Udin menjawab, "Habis tue, kenapa Ibu bagi bijirin ini kepada saya?".

Si ibu: @#^%@^!!


JURUGAMBAR
Sepasang suami isteri sudah lama mencuba utk mendapatkan anak. Setelah mendapatkan nasihat dari doktor, akhirnya mereka bersetuju untuk menggunakan kaedah "anak tumpang" atau kata lain, isterinya itu akan menggunakan benih lelaki lain utk mengandung..

Setelah bersetuju dan memilih bakal lelaki yang akan "menyedekahkan" spermanya, maka satu hari.. berkatalah si suami "Ok sayang.. abang pergi dulu... sebentar lagi lelaki tu akan datang..." (lelaki yang nak dermakan sperma dia)

Sambil menunggu kedatangan penderma tersebut, tiba² muncul seorang jurugambar yang kerjanya ambik gambar² bayi.

"Selamat pagi puan.. saya datang utk...." belum sempat habis bercakap, si isteri tadi memotong kata²nya dan berkata " oh ya.. saya memang menunggu awak.."

"errr ye ke?" kehairanan photographer tu..

"kalau macam tu..bagus la.. saya dah buat banyak bayi yang istimewa..(maksudnya gambar bayi yang baik la.. )

"Itu la yang suami dan saya harapkan.."kata si isteri.." silakan masuk..dan duduk la.."

"Hmmm macamana kita nak start???" tanya si isteri setelah beberapa ketika...

"Serahkan pada saya puan... saya selalunya buat di bathtub... sekali kat atas sofa.. dan beberapa kali di katil.. kekadang kat atas lantai di ruang tamu saja. itu pun seronok juga..anda mesti suka..." kata lelaki tadi menerangkan tempat2 yang sesuai utk diambil gambar..

"Bathtub??? atas lantai...??? Patutlah ianya tak pernah berkesan pada saya dan suami..kami selalu lakukan di bilik tidur saja.. "jelas isteri....

"Puan, tak da orang yang boleh gerenti ianya baik setiap kali.. tapi
kalau kita pelbagaikan posisi dan saya shoot dari beberapa angle.. saya jamin...anda akan suka dengan resultnya... Si isteri tercengang...

"Puan..dlm keja saya nie..seseorang mesti mengambil masa sikit..saya suka berada diluar dan didalam buat beberapa ketika.. tapi tentu puan tak suka..

"Macam mana?? Saya tak tau..." kata si isteri...Photographer tadi mengeluarkan gambar2 bayi yang sungguh comel dari briefcasenya.. "yang ini saya buat masa di atas bus kat London..

"Hah!...atas bas????" terkejut si isteri...

"Yang kembar ini plak memang tak disangka2.. bila anda tau bahawa memang susah nak bekerjasama ngan emaknya.. " kata photograper tadi..

"Emaknyer susah nak bekerjasama????" tanya si isteri..

"Ya... memang susah.. sehingga saya terpaksa bawa dia ke Hyde Park utk buat keja dengan baik.. orang ramai mengerumuni kami ketika itu..untuk melihat dengan jelas apa yang kami lakukan..."

"Di depan public??? " terkejut si isteri. "Ya..dah tu..lebih kurang 3 jam baru selesai.. emaknya.. menjerit, terpekik.. sehingga saya tak boleh nak concentrate..bila tupai2 dah datang menghampiri alat saya.. saya terpaksa berhenti melakukannya.. " cerita si photograper..

"awak maksudkan tupai² tu really usik awak punya....alat???" tanya si isteri..

"Ya puan... tak per la.. Puan dah bersedia ker.. Saya akan siapkan
tripod.... lepas tu kita akan mulakan..

"Tripod????"nak buat aper..??? "tanya si isteri..

" Oh..itu utk laraskan alat saya nanti... ianya terlalu besar utk saya
pegang lama-lama.. "

"er puan.???Puan??? la..dier pengsan!!!

STKAT NI DLU EAH...ENJOYED :D

Jumaat, 2 Disember 2011

RUANGAN KESIHATAN

Berjumpa lagi diruangan ini, dari saya Nur Najieha ...

kali ini saya ingin berkongsi cerita tentang Buah Pinggang (Ginjal)
dan masalah di sekitarnya.

MENGENAL GINJAL DAN PENYAKIT-PENYAKIT GINJAL

Apa dia Ginjal ?

Ianya adalah sepasang organ kembar terletak sebelah menyebelah menyebelah tulang belakang bawah sedikit kepada rangka tulang rusuk. Ianya menjalankan fungsi terpenting seperti berikut :-

1) menuras toksin dan cecair yang berlebihan (membersih darah)
2) membantu membina sel-sel darah merah

3) menolong memperbetulkan tekanan darah, menentukan bilangan sel darah
4) memelihara kekuatan tulang

Apakah yang akan terjadi apabila Ginjal gagal berfungsi?

Badan tidak berupaya menolak keluar air secukupnya, garam dan lain-lain bahan. Jumlah air di dalam badan bertambah dan tisu-tisu membengkak (OEDEMA). Persebatian cecair dalam badan berubah dengan pesat sehingga menjadikan ia begitu abnormal dan kematian akan berlaku kecuali jika pengubatan secara ‘dialisis dijalankan’

JIKA GINJAL GAGAL BERFUNGSI , APAKAH RISIKONYA
KEPADA KESIHATAN KITA?

Jika ginjal gagal berfungsi, akibat nya adalah seperti berikut.
samada salah satu atau banyak kesannya:

1) kencing manis
2) tekanan darah tinggi
3) batu karang
4) nefritis (radang buah pinggang)
5) dan lain2

'PENYAKIT BUAH PINGGANG KRONIK (CKD) TIDAK MENUNJUKKAN SEBARANG TANDA ATAU SIMPTON PADA FASA PERMULAAN'

Tetapi tanda2 ini jika wujud adalah menunjukkan buah pinggang kita ada masalah:

1) kepedihan atau kesulitan semasa buang air kencing
2) kerap membuang air kencing terutama pada waktu malam
3) mengeluarkan kencing berdarah
4) bengkak sekeliling mata, bengkak tangan dan kaki terutama di kalangan kanak-kanak
5) kesakitan sebahagian belakang, sedikit ke bawah dari tulang rusuk (tidak disebabkan oleh gerakan)
6) tekanan darah tinggi.
7) keletihan
8) kurang selera makan (anoreksia)
9) kulit berubah (pigmentasi, kegatalan)
10) sesak nafas ketika menggunakan tenaga yang banyak
11) rasa loya dan muntah
12) anemia (kekurangan sel darah merah)

Jika terdapat tanda-tanda ini minta nasihat doktor anda. Sesetengah penyakit ginjal menyerang tanpa apa-apa tanda, oleh itu pastikan kencing anda diperiksa tiap-tiap tahun.

SEKIAN..SEHINGGA BERTEMU LAGI DI RUANGAN KESIHATAN AKAN DATANG ..

E-Jawi Transliteration : Jawi Script Learning Tool System

E-Jawi Transliteration : Jawi Script Learning Tool System